Ahad, 22 November 2015

misi kemanusiaan syria

20hb November 2015(JUMAAT)

Terpahat satu memori yg mengetus hatiku, bersamanya ku dengan anak-anak Syria, dlm satu Misi Kemanusiaan anjuran Kelab HaluanSiswa Jordan besama delegasi Haluan Malaysia.. Misi kali ini, catatan aku sendiri bersama meraka si anak syurga.

Seawal jam 7.30 pagi, kami bergerak dengan dua buah coster (bas kecil) ke Sakan Karamah, Amman, yang mana sakan itu dibawah jagaan ICCS iaitu sebuah NGO arab di Jordan. Perjalanan mengambil masa dua jam. *lentuk kejap*

Pagi itu, kami dipersembahkan dengan persembahan comel mereka, alunan al-quran si cilik menggetarkan jiwa. (T.T) Nyanyian yg best. haha. Semangat sangat mereka, Tak penat ke? banyak juga sebenarnya persembahan mereka. Kami pulak yang penat tepuk tangan.huhu. Nampak tak sebenanrnya mereka sangat merai kehadiran kami pelajar-pelajar Jordan.

Sebenarnya apa yg aku cerita adalah,, apabila aku dekati dan duduk bersama mereka, satu getaran yg aku rasa, Perasaan dipeluk, di cium oleh anak-anak sekecil 8, 12, dan 13 tahun. Nama mereka Tasnim, Rawan dan Thabit. Kami saling bercerita. Bertanya keadaan Syria. Malah mereka kata mereka sebenarnya sangat rindukan negara mereka.Ucapan daripada mulut mereka seolah-olah doa untuk kembali ke negara mereka lagi.

Daripada mereka sudah tiada mak ayah. dan tinggal bersama datuknya. Patutlah aku perati dari tadi dia duduk sangat rapat dengan aku, Seolah-olah minta diberi perhatian.huhu

Aku selutkan tangan aku dalam poket. aku keluarkan gula-gula daripadanya. waa, suka sangat mereka :D Senyuman terpancar. Begitu sakali dia nak bermanja dengan aku.HAHA

Kadang dia sengaja berdiri, melompat duduk atas riba aku. tiap kali itu dipeluknya, diciumnya. huhu. Walaupun, waktu tu aku agak kekok,sebab kurang biasa dgn keadaan macam ni, tapi aku biarkan sahaja dia berbuat demikian. Yalah, bukan selalu aku dapat moment begini. ntah bila lagi dpt rasa...

Bila dia meminta utk dibelai, dimanja, diasuh, begitu la yang aku rasai saat dipeluk oleh mereka, Walaupun sepatutnya aku yang memeluk mereka bukan dipeluk mereka.:3 Tapi itulah yg aku belajar.
Satu perasaan yang aku tidak dapat nak diceritakan. *nangis*

aku belajar macam mana nak "caring"

Tasnim, Rawan, Thabit.. sebenarnya korang telah beri aku satu semangat...huaaa.. kuatkan semangatku, Seolah-olah yang mengatakan Jangan pernah pudar. Jangan pernah Gentar. huhuhu..

so, fighting!


****
Coretan Tahun3,semesta satu
Pengalaman itu yang berharga. :D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan